Zmarł br. Antoni Marczewski OP

OO. Dominikanów na Służewie w Warszawie.
O godz. 15.30 Msza św. pogrzebowa i odprowadzenie na cmentarz przy ul. Wałbrzyskiej.
We wtorek 21 czerwca 2016 r. kamienie pamięci Władysława Bartoszewskiego, Witolda Pileckiego oraz postaci szczególnej dla naszej szkoły, ks. Jana Ziei, odsłonili członkowie ich rodzin.
Wreszcie się odbyła, długo wyczekana wyprawa do Powsina.
Spędzić piękny dzień na łonie natury to nie lada gradka, ale jak jeszcze jest to nagroda za wielkie starania, to już w ogóle przyjemność.
Popatrzcie sami...
Pompuj, pompuj, wypompuj zęzę! – ta marynarska pieśń przez cały tydzień towarzyszyła nam dniem, a także czasem i nocą :)
Wiele działo się w naszej dzielnej drużynie: aktywnie korzystaliśmy z plaży, nie tylko skacząc przez fale, ale także rozgrywając na piasku rozmaite zawody, a nawet tocząc prawdziwą nocną wojnę na śledzie, przy wtórze burzowego wichru!
Widzieliśmy żywe foki wylegujące się na swojej własnej wysepce u ujścia Wisły, zwiedzaliśmy Westerplatte i inne zakątki Gdańska, wyposażeni w wykrywacze metalu i GPSy, przeczesywaliśmy okoliczne lasy w poszukiwaniu bursztynowych skarbów, w czasie nocnych manewrów zdobywaliśmy bazy, a nade wszystko śpiewaliśmy pełną piersią – tam, gdzie strome zbocza Mexico!
A po wspaniałej podróży bezpiecznie dotarliśmy do macierzystego portu.
Ahoj!
Szanowni Państwo,
dziesięć lat temu oddaliśmy do użytku nasze przyszkolne boiska. Były one wtedy bardzo nowoczesne, przygotowane dużym nakładem środków. Od tego czasu codziennie korzysta z nich około 500 osób – głównie uczniów naszej szkoły, ale także członków klubów sportowych i innych chętnych z okolicy. Niestety, tak intensywna eksploatacja sprawiła, że nawierzchnia boisk jest już mocno zniszczona.
Modernizacja boisk jest konieczna, a jej koszt wyniesie 250.000 pln. Ponieważ kwota ta jest niebagatelna, postanowiliśmy zawalczyć o środki z budżetu Miasta i przygotowaliśmy projekt do budżetu partycypacyjnego na rok 2017. Został on przyjęty przez Miasto bez żadnych zastrzeżeń, dopuszczony do głosowania.
Zwolniło się kilka miejsc w klasach pierwszych - rok szkolny 2016/17.
Zainteresowane osoby prosimy o kontakt z sekretariatem szkoły tel. 22 845 17 42
Historia, że król miał oswojoną wydrę, która potrafiła przynosić ryby i pilnować pana, kiedy spał i gryźć natrętów, brzmi zupełnie nieprawdopodobnie... A jednak to prawda!
1MK poznała tę niezwykłą historię, kiedy tropiła ślady wyder - obecnych mieszkanek wilanowskiego jeziora.
Podczas spaceru po królewskich ogrodach dowiedzieliśmy się, jak te inteligentne zwierzęta radzą sobie z wydobywaniem ślimaków ze skorupek i co jeszcze lubią jeść, gdzie budują nory. Na koniec każdy przygotował własną wydrę - strażniczkę najważniejszego sprzętu każdego pierwszaka, czyli ołówka.
Uczniowie klasy 3 Tradycyjnej przygotowali wraz ze swoimi wychowawcami przestawienie pod tytułem "Koncert życia Fryderyka Chopina".
Przedstawienie obejrzeli uczniowie klas młodszych oraz zaproszeni nauczyciele i goście. Było to wielkie wydarzenie artystyczne. Młodzi aktorzy wspaniale wcielili się w grane przez siebie postacie. Widzom bardzo podobało się połączenie tradycyjnego teatru, polskich tańców narodowych i pięknego śpiewu z nowoczesnymi technikami multimedialnymi. Dzięki przedstawieniu uczniowie mogli poznać wielkość Chopina i usłyszeć skomponowane przez niego utwory.
Aktorów nagrodzono wielkimi brawami.
Urzecze - kraina, która miała się znakomicie jeszcze 100 lat temu, a dziś możemy tylko szukać jej śladów.
Dzień nad Wisłą przebiegł nam na poznawaniu kultury, zwyczajów, codziennego życia dawnych mieszkańców nadwiślańskich wsi.
Malowaliśmy żagiel na pychówkę. Odważni poczuli, jak się cierpiało w dybach, a kto miał siłę w płucach, rozpalał ogień przy pomocy miecha kowalskiego. Obserwowaliśmy pracę również innych rzemieślników: tkaczki, młynarza, kaletnika.
Poznaliśmy kilka ziół, najbardziej zapadła nam w pamięć przytulia, niektórzy wrócili z nią do szkoły.
Na koniec czekał nas rejs i opowieści o skarbach ukrytych na dnie Wisły.
Nasza grupa nazywała się „Mocno w nogach”, a jej głównym założeniem było, że będziemy dużo chodzić – zwłaszcza po plaży.
Przeszliśmy rzeczywiście sporo: już pierwszego dnia – idąc zresztą śladem innych dwóch grup – doszliśmy plażą do ujścia Wisły (przez teleskop pewnego uprzejmego pana mogliśmy obserwować foki!), a następnie ruszyliśmy malowniczą ścieżką w górę rzeki aż do Mikoszewa. We wtorek zrealizowaliśmy nasz koronny plan: dojście plażą od Piasków (ostatniej miejscowości po polskiej stronie Mierzei) do granicy rosyjskiej; była to daleka wyprawa zakończona pełnym powodzeniem, na zdjęciach można zobaczyć, jak niektóre stopy nielegalnie przekroczyły granicę! Po drodze zatrzymaliśmy się jeszcze w Krynicy i weszliśmy na latarnię morską, by zobaczyć Mierzeję Wiślaną w całej okazałości. We środę wraz ze wszystkimi grupami nachodziliśmy się po Westerplatte i Gdańsku, rozwiązując zadania bardzo ciekawie opowiadającej pani przewodnik, by na koniec pokonać 412 schodów na szczyt wieży Kościoła Mariackiego. Późnym wieczorem ruszyliśmy jeszcze po ciemku na wycieczkę ku plaży, ale poszliśmy zbyt daleką drogą i w środku lasu trzeba było w pewnym momencie podjąć decyzję o odwrocie. We czwartek poszliśmy lasem do Jantara i obejrzeliśmy pobieżnie mini-zoo, większość wracała również lasem, ale najmocniejsi w nogach (i w głowach – słońce prażyło wtedy niemiłosiernie!) doszli do ośrodka okrężną drogą wzdłuż brzegu morskiego. Ostatniego dnia w drodze powrotnej wszyscy zwiedzaliśmy zamek w Malborku.
PIERWSZY DZIEŃ - PONIEDZIAŁEK, 30 MAJA
DRUGI DZIEŃ - WTOREK, 31 MAJA
TRZECI DZIEŃ - ŚRODA, 1 CZERWCA
DZIEŃ DZIECKA W GDAŃSKU
CZWARTY DZIEŃ - CZWARTEK, 2 CZERWCA
PIĄTY DZIEŃ - PIĄTEK, 3 CZERWCA
Wolne Elektrony ruszyły na Wybrzeże tropem bursztynu, bo elektron po grecku znaczy właśnie bursztyn.
Bladym świtem szukaliśmy bursztynów, a w dzień poznawaliśmy przyrodę i historię tych ziem w Gdańsku, we wsiach żuławskich, Kątach Rybackich i w Malborku.
Zgłębialiśmy mapy i sprawdzaliśmy, czy bursztyn jest prawdziwy ;)
Wędrowaliśmy po plaży, po rezerwacie kormoranów, po nadwiślańskim wale wzdłuż Przekopu Wisły, podziwiając ujście rzeki, po parnych i gorących polach Żuław...
Grupa HYDROPRZYGODA była niezwykle aktywna podczas zielonej szkoły.
Chcecie wiedziec, co robiła?
Zapraszamy do czytania i oglądania!
W czasie zielonej szkoły nie miałyśmy czasu się nudzić. Tyle fajnych rzeczy było do poszukiwania, zobaczenia i zrobienia!
Zaczęłyśmy od wycieczki do zoo. Mini park linowy zostawił nam sił na odwiedzenie zwierząt i gładzenie węża i jaszczurki. Potem uczyłyśmy się pracy w grupie - ze wspaniałymi efektami: mimo że pierwszy szałas od razu się rozpadł, potrafiłyśmy razem zbudować drugi, lepszy. Szukałyśmy śladów i tropów - znalazłyśmy trop sarny, zdechłą żabę i kreta, a także ususzonego zaskrońca.
HASŁO NASZEJ GRUPY BRZMIAŁO : „Plażing, leżing i smażing, ale nie tylko….”.
Podczas tegorocznej wycieczki na Mierzeje Wiślaną naszej grupie czyli: Hani, Marcelinie, Jance, Róży, Zuzi, Martynie, Lenie, Juliance, Julii, Matyldzie, Marcie, Zosi, Stasiowi, Szymonowi, Marcinowi, Mateuszowi, Kubie i Ziemkowi udało się pokonać pieszo około 25 kilometrów.
Zaraz po przyjeździe wybraliśmy się na wycieczkę do Rezerwatu Mewia Łacha. Oprócz różnorodnych ptaków udało nam się zobaczyć grupę wylegujących się na piaszczystej wyspie bałtyckich fok. Poznaliśmy również powód wybudowania przekopu Wisły i odnaleźliśmy w Mikoszewie kamień upamiętniający wizytę księcia Albrechta w 1896 roku.
Mogliśmy dziś odwiedzić stadninę ogierów w Łącku
Nasza wyprawa zbliża się powoli do końca...
Wieczorny kominek!
Najpierw zbudowaliśmy pułapki na stawonogi...
A potem zanotowaliśmy niewątpliwe sukcesy łowieckie!
Dziś kolejny dzień pełen wrażeń: wyprawa do Płocka, przejażdżka Ciuchcią Tumską, spotkanie z sokolnikiem na molo, Wzgórze Tumskie i odpoczynek na plaży!
Dzisiaj Czarne Stopy zaraz po Zwierzycjadzie wyruszyły na podchody.
Po obiedzie z zaangażowaniem robiliśmy łódki z kory. Skorzystaliśmy z pomocy panów kierowców.
Wieczorem odbyło się wodowanie czarnej floty.
A Leśne Oko ciągle nad nami czuwa...
Na zielonej szkole klas młodszych dziś rozegrała się ZWIERZYCJADA!
Ogloszenie wyników
Dziś Czarne Stopy miały ziołobranie.
Zaparzaliśmy wywar z kwiatu bzu, robiliśmy tonik z płatków dzikiej róży a także płukankę do włosów z pokrzyw i skrzypu polnego.
Wyprawa na wielkiego zwierza zakończyła się sukcesem.
Drugi dzień zielonej szkoły to:
- ścieżka zdrowia
- bezkrwawe łowy, czyli polowanie na owady przy pomocy własnoręcznie wykonanych siatek
- niesamowite owoce poszukiwań
Czarne stopy pozdrawiają po dniu pełnym wrażeń!
← Zasłużyliśmy w pełni na naszą nazwę.
Znaleźliśmy list od Leśnego Oka. Podjęliśmy wyzwanie, które nam zaproponował.
Ale o tym innym razem...
Oto błyskawiczna fotorelacja z Płocka od pani Magdy Lipińskiej i pani Kasi Żółtek :-)
Średni wynik % z poszczególnych części egzaminu
Zakres egzaminu
|
J. polski |
Matematyka |
Ogółem cz. 1 i 2 |
J. angielski |
Nasza szkoła
|
83,9 % |
85,4% |
84,9% |
97,1% |
Mokotów |
79,5 % |
70,0 % |
75,0 % |
87,2 % |
Warszawa |
79,2 % |
69,1 % |
74,39 % |
85,32% |
Polska |
71 % |
54 % |
63 % |
71 % |
Serdecznie gratulujemy wszystkim naszym uczniom wspaniałych wyników!
Bardzo dziękujemy Nauczycielom za kilkuletnią pracę z dziećmi.
Bardzo serdecznie dziękujemy Rodzicom za wspieranie dzieci w przygotowaniach do sprawdzianu i dalszej edukacji w gimnazjach.
Klasy 6T, 6M i 4B odwiedziły w tym roku trzykrotnie kino Iluzjon, żeby poznać się bliżej z klasyką kina. Obejrzeliśmy najpierw słynne „Żądło” z Paulem Newmanem i Robertem Redfordem, potem jedną z komedii wszechczasów, czyli „Pół żartem, pół serio”, a w zeszłym tygodniu nasz rodzimy „Vabank”.
Były to seanse organizowane specjalnie dla nas i byliśmy jedynymi widzami w salce kinowej o wdzięcznej nazwie „Mała czarna”. Wspólnym motywem filmów, które oglądaliśmy w tym roku, było z jednej strony osadzenie akcji w okresie międzywojennym (Żądło – 1936, Pół żartem… - 1929, Vabank – 1934) w środowiskach, które generalnie są na bakier z prawem, z drugiej – lekki, komediowy charakter opowieści. Jak się okazało, wspólnym motywem wszystkich trzech filmów było też to, że na samym początku pojawia się złowroga postać w charakterystycznych butach i białych skarpetkach!
Młodzi widzowie mieli okazję zobaczyć na ekranie legendy kina, takie jak Marylin Monroe, Paul Newman czy Robert Redford, dowiedzieli się, że główną rolę w Vabanku gra Jan Machulski, a reżyserem jest jego ojciec Juliusz Machulski. Musieli też zmierzyć się z zawiłościami intrygi, odpowiedzieć sobie na pytanie, kto właściwie jest kim i co knuje, przy okazji zaś mogli dowiedzieć się, na przykład, czym była (w teorii i praktyce) prohibicja w Stanach Zjednoczonych albo co oznacza określenie „ucho od śledzia”.
W tym roku uczniowie klasy 4a często wykonywali piękne ilustracje do lektur. Prace, które ukazywały bohaterów z Narnii, Syberyjskich przygód Chmurki, Piaskowego Wilka, Dziadka, który był drzewem czereśniowym, zdobiły salę, ciesząc nauczycieli i rodziców. Tym razem postanowiłam odwrócić kolejność działań i zamienić role, a efekt przerósł moje oczekiwania.
Dzieciaki otrzymały ode mnie zestaw ilustracji i zadanie napisania opowiadania o przedstawionych na nich postaciach. Odbyło się losowanie rysunków i grup: początek, rozwinięcie, zakończenie. Ruszyły prace. Jedni mknęli z pomysłami, inni ciężko sapali i unosili wzrok do sufitu w oczekiwaniu pomocy (dzwonka).
Klasa 5T miała przyjemność uczestniczyć w warsztatach pt. Żywe lekcje historii nad Wisłą,
poświęconych historii i kulturze Urzecza, nadwiślańskiego mikroregionu etnograficznego, który swoim obszarem obejmuje m.in. część Warszawy.
Pogoda dopisała, atrakcji też nie zabrakło.
Przedstawiamy małą fotorelację z tej wycieczki.
W środę 18 maja w szkole gościła Anna Czerwińska-Rydel, muzyk, pedagog, autorka licznych i nagradzanych książek dla dzieci i młodzieży o tematyce muzycznej, historycznej, społecznej, biograficznej.
Dzieci mogły chwile porozmawiać z pisarką a także wziąć autografy.
Dziękujemy bardzo za to spotkanie!
Serdecznie gratulujemy!
Oniemieliśmy na widok życia, które toczy się na ziemi i pod nią, w wodzie i na niej.
Spojrzeliśmy w oczy ślimakowi, pogłaskaliśmy wija, zebraliśmy wiele eksponatów do badania i obserwacji...
1MA i 1MK wybrały się do Muzeum Narodowego na wystawę „W muzeum wszystko wolno”.
Obejrzeliśmy eksponaty wybrane przez dzieci i odwiedziliśmy przygotowane przez nich sale: skarbiec, grę w bohatera, gdzie wspólnie udało nam się rozwiązać krzyżówkę, pokój strachów, który mrocznymi dziełami zrobił na nas duże wrażenie, taniec minotaura oraz las, gdzie odnaleźliśmy ukryte zwierzęta.
Klasa 1MK poznawała w Muzeum Geologicznym tajniki pracy paleontologów i archeologów.
Mogliśmy podziwiać znaleziska sprzed milionów lat, stanąć twarzą w twarz z dinozaurem, sprawdzić, jak wybucha wulkan, dotknąć skamieniałego trylobita i wziąć udział w „wykopaliskach”.
Przekonaliśmy się, że ziemia może skrywać naprawdę wiele skarbów.
Klasa 1MA w czasie zabawy terenowej z okazji święta Konstytucji 3 maja.
Czytajcie, decydujcie, zapisujcie się!
Zapisy u wychowawców klas już 11 i 12 maja (środa i czwartek)
Kółko teatralne klas 1-3 zaprosiło nauczycieli, koleżanki i kolegów na inscenizację wiersza Juliana Tuwima pt. "Rzepka".
Dzielny ogrodnik tak świetnie opiekował się rzepką, że wyrosła jędrna i krzepka. Żeby ją schrupać z kawałkiem chlebka musiał wezwać na pomoc liczną gromadę przyjaciół. Wspólnymi siłami wyrwali rzepkę z ziemi. Aktorzy świetnie odegrali to, co opisał w wierszu znany poeta.
Klasa 5M po zdobyciu Grand Prix Tygodnia Teatralnego została zakwalifikowana do udziału w II Warszawskim Festiwalu Teatrów Dzieci i Młodzieży "I TAKI I OWAKI".
14 kwietnia przedstawienie pt. "Przyjaciel w trzech wymiarach" zostało wystawione na scenie Domu Kultury Kadr.
25 kwietnia 2016 podczas uroczystej gali wręczenia nagród klasa 5M odebrała Nagrodę Specjalną Dyrektora Domu Kultury Kadr Zbigniewa Dardy za artystyczne pokazanie przyjaźni jako wartości.
Zdjęcia z Gali mozna obejrzeć na stronie FB Domu Kultury Kadr.
„W przypadku alarmu nie zadajecie żadnych pytań i biegniecie za mną, ponieważ to ja jestem jedyną osobą, która wie, co w takiej sytuacji należy zrobić.” Takimi kojącymi słowami powitała nas pani przewodnik, która wprowadziła nas w miejsce niedostępne większości mieszkańców Warszawy, mimo że doskonale im znane i położone w samym centrum miasta.
Trudno się dziwić, Filtry Warszawskie to od 130 lat strategiczny obiekt na mapie stolicy. To właśnie stąd płynie prawie każda kropla wody, która trafia do kranów lewobrzeżnej Warszawy.
Mieliśmy szczęście nie tylko dowiedzieć się, ale także zobaczyć na własne oczy, w jaki sposób przebiega proces uzdatniania wody, która pompowana jest spod dna Wisły. Dowiedzieliśmy się jak działa aktywny węgiel. Spróbowaliśmy jak smakuje warszawska kranówka. Poznaliśmy także kilka faktów z historii Filtrów oraz życia postaci, które przyczyniły się do ich powstania.
Klasy trzecie, z benedyktyńską cierpliwością, pracowały nad Ikonami swych świętych patronów.
Oto efekty ich wysiłków.
Wiosna kwitnie wkoło. Zimy prawie nie było - ale jednak przez chwilę była, więc w charakterze wspomnienia tych dość ulotnych chwil, opowiemy o naszej wycieczce, która odbyła się w chyba najpiękniejszy dzień tegorocznej zimy w Warszawie. Mieliśmy ogromne szczęście i było naprawdę przepięknie.
Było to 18 stycznia i udaliśmy się na dziki brzeg Wisły. Pomysłodawcą wycieczki i naszym przewodnikiem był pan Jędrek Owsiński, znany przyrodnik będący też tatą jednej z uczennic naszej szkoły. Pokazał nam on, jak unikalnym zjawiskiem jest istnienie w centrum wielkiego miasta dzikiej przyrody, gdzie idąc praskim brzegiem Wisły lisy, dziki i inne zwierzęta mogą przejść w poprzek cała naszą stolicę, nie wychodząc niemal z lasu. Widzieliśmy ślady wielu zwierząt a także znaki pokazujące, jak znaczące są zmiany poziomu rzeki (wysepka, po której głównie chodziliśmy, w wielu okresach roku jest całkowicie pod wodą). Podziwialiśmy też panoramę Starego Miasta i na podstawie szkiców, które pokazał nam nasz przewodnik, porównywaliśmy ją z widokiem, jaki można było zobaczyć z tego miejsca w przeszłych wiekach.
Mikołaj Mikołajczyk, Anna Kokowska i Weronika Ziarkowska, zwycięzcy Szkolnego Konkursu Recytatorskiego, reprezentowali naszą szkołę na dzielnicowym etapie XXXIX Konkursu Recytatorskiego "Warszawska Syrenka".
Mikołaj i Weronika otrzymali wyróżnienia.
Serdecznie gratulujemy!
Klasa 4a wraz z panią Agatą Mironkin była w studiu nagrań.
Poniżej kilka krótkich nagrań wymyślonych przez dzieci.
Miłego sŁuchania :)
I miejsce ex aequo: Anna Kokowska i Weronika Ziarkowska
II miejsce ex aequo: Zofia Litwin i Zofia Dobrowolska
III miejsce: Marcelina Kaliciuk
I miejsce: Nela Łysakowska
II miejsce ex aequo: Róża Leszczyńska i Mateusz Reszka
III miejsce ex aequo : Anna Niewiarowska i Miłosz Madej
kategoria: klasy IV
I miejsce: Antonia Gorska
II miejsce: Alexander Boniecki
III miejsce ex aequo : Natalia Kokowska i Hubert Michalczyk
Gratulujemy!
10 marca, z pomocą pana Mirka, zawiesiliśmy na Skwerze Małkowskich budki lęgowe dla ptaków.
Mamy nadziję, że zostaną zasiedlone.
Będziemy co jakiś czas sprawdzać kto w nich zamieszkał.
W pierwszy poniedziałek marca klasa 5M wybrała się na wycieczkę przyrodniczą praskim brzegiem Wisły.
Towarzyszył nam pan Andrzej Owsiński – biolog. Podczas kilkugodzinnej wyprawy przez błoto, zarośla lasu łęgowego i rozlewiska udało nam się znaleźć zgryzy bobrowe, różnorodne ślimaki wodne i lądowe. Wspaniałym odkryciem był również fragment szkieletu - prawdopodobnie bobra. Na lądzie znaleźliśmy odchody lisa, kuny oraz sarny. Dowiedzieliśmy się, dlaczego topole szybko rosną i krótko żyją oraz co można zrobić z tajemniczych grzybów, które noszą śmieszną nazwę ucho bzowe.
Będąc po praskiej stronie Wisły podziwialiśmy piękną panoramę Starego Miasta i porównywaliśmy ją ze szkicami przedstawiającymi to miejsce w w XIV i XVIII wieku. Znaleźliśmy również miejsce, w którym zginęli żołnierze biorący udział w zamachu na Franza Kutcherę w 1944 roku.
Po trudnej przeprawie na jedną z wiślańskich wysp rozpaliliśmy ognisko.
Wyniki konkursu recytatorskiego klas 1-3
Klasy pierwsze
1 miejsce Hania Michalczyk
2 miejsce Szymon Wielgosz
3 miejsce Karolina Adamczyk
Klasy drugie
1 miejsce Pola Gołębiewska
2 miejsce Jan Mycielski
3 miejsce Piotr Grunwald
Klasy trzecie
1 miejsce Mikołaj Mikołajczyk
2 miejsce Marysia Zienkiewicz
3 miejsce Marek Coddington i Gabryś Boniecki
Wyróżnienia:
Nela Cichocka, Kaja Marcinkowska, Jaś Odoliński i Krzyś Rybarczyk
GRATULUJEMY! :-)
Klasa 2T kontynuuje przygotowania wiosenne.
Projekty budek wykonane, teraz ciężka praca w stolarni pod kierunkiem pana Kuby Kamińskiego.
Rozpoczęliśmy przygotowania do wiosny.
Tata Łucji zaproponował nam wykonanie budek lęgowych dla ptaków.
Zaprosiliśmy do klasy pana Jędrka Owsińskiego "Żurawia", który opowiedział nam o zwyczajach i potrzebach ptaków. Dowiedzieliśmy się jak powinny być skonstruowane idealne domy dla ptaków.
Z pomocą pana Kamińskiego wykonaliśmy projekty budek.
Klasa 1MA odwiedziła ostatnio bibliotekę.
Poznaliśmy panujące tam zasady, dowiedzieliśmy się jak szukać i wypożyczać książki.
Pani bibliotekarka przygotowała dla nas krzyżówkę, która była trudna, ale daliśmy radę ją rozwiązać!
19 lutego w Teatrze Baj, spektaklem "Zima w dolinie muminków" klasa 2T pożegnała zimę.
Początek wiosny to w naszej szkole konkursy recytatorskie.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z edycji klas 1-3
ZWIERZĘ SŁUCHA ZWIERZEŃ
Zapraszamy na spotkanie z kandydatami do Gimnazjum nr 2 PR i ich Rodzicami 11 marca (piątek) o godzinie 18.00 w siedzibie szkoły przy ul. Wąwozowej 28, na Kabatach.
Egzamin do Gimnazjum nr 2 PR odbędzie się 16 kwietnia (sobota) w godzinach 10.00 – 14.00. Egzamin obejmuje sprawdzian pisemny z j. polskiego i matematyki.
Podejmując ryzyko to kolejny film w cyklu NHEF, który obejrzeli uczniowie klasy 4a.
Kiek jest wyjątkowo bystrą i pełną energii dziewczynką. Uwielbia spędzać czas ze swoim tatą, ale najbliższe miesiące będzie musiała spędzić bez niego. Tata Kiek jest lekarzem i wyjeżdża na kolejną wojenną wyprawę, by pomagać rannym. Dziewczynka bardzo martwi się o niego i postanawia zrobić wszystko, by pomóc mu wrócić szczęśliwie do domu. Niektóre z jej pomysłów są zaskakujące i nietypowe, chociaż bohaterka jest przekonana o ich słuszności. Jej starania o to, by zmniejszyć ryzyko, że jej tacie coś się stanie, nie spotyka się ze zrozumieniem dorosłych.
Dla nas film stał się okazją do dyskusji na temat zalet i wad podejmowania ryzyka. Jakie emocje towarzyszą nam przed podjęciem wyzwania, jakie po - gdy osiągniemy cel lub poniesiemy porażkę? Co dzieje się z naszymi emocjami, gdy ryzyko podejmuje ktoś bliski?
Dzieci oceniły film jako bardzo ciekawy i przyznały mu 8/9 punktów.
Kółko "Mydło i powidło" to czas na rozmowy i żarty, ale przede wszystkim twórcze działania w radosnej lub spokojnej atmosferze.
Staram się wsłuchać w nastroje dzieci, ale przede wszystkim zależy mi na tym, by pod koniec szkolnego dnia dzieci pozwoliły odpocząć swoim uszom, strunom głosowym, myślom i oddały się pracom manualnym. Bywają dni, kiedy sobie podśpiewujemy, czytamy, przed świętami słuchaliśmy ukraińskich kolęd.
Tydzień temu mieliśmy nastrój na piosenki z filmów Disney'a (piosenka z filmu Frozen w kilkunastu wersjach językowych jako zagadka lingwistyczna - dzieci mają rewelacyjne wyczucie językowe). Dzieci pracowały w technice decoupage (bombki i zawieszki na choinki), origami (śnieżynki), collage, lepiły z gliny, szkliwiły wypaloną ceramikę, piekły i ozdabiały pierniczki, wykonywały robótki bez drutów i szydełka.
Ostatnie zajęcia w tym semestrze były wyjątkowo udane. Dzieci pracowały w dużym skupieniu, słuchając historii z serii o Basi, autorstwa Zofii Staneckiej. Powstały przepiękne prace z filcu - koguty i kurki o szerokim zastosowaniu. Wszyscy podeszli do zadania z dużym zaangażowaniem - dzieci cierpliwie nawlekały nici i zszywały własnoręcznie wycięte kawałki filcu.
Zapraszamy do zapoznania się z opisami kółek na 2. semestr.
Są to propozycje - zajęcia ruszą, gdy zbierze się odpowiednia liczba osób.
Zapisy u wychowawców!
GRATULUJEMY UCZNIOM I NAUCZYCIELOM!
Szanowni Państwo,
w Ogólnopolskim Konkursie ALFIK MATEMATYCZNY 2015 wyróżnienia otrzymali:
z klas młodszych:
Łucja Kamińska
Krzysztof Łodko
Emila Paczyńska
Piotr Grunwald
z klas starszych:
Zosia Skraba
Jan Schwendimann
Ola Marcinkowska
Michał Rybarczyk
Marta Świeżak
Ania Kokowska
Gratulujemy świetnym matematykom!
Na kolędowaniu mogliśmy obejrzeć cudne szopki z tegorocznego konkursu i dowiedzieć się, jakie były wyniki głosowania.
Zwycięzcy dziecięcego głosowania fasolkowego to
Ewa Salak i Wiktoria Górczyńska z rodzicami
Zdobywcy pierwszego miejsca "Szopka na dłoni" to
Hania Michalczyk z mamą Szymon Wielgosz
Aniela Hołody i Marysia Krauze
Wyróżnienia
Staś, Zosia i mama Nowakowie panny Żalińskie z mamą
Marysia i mama Kowalskie Teresa Sikorska
Aniela Cichocka
Zaś narzędzie głosowania to FASOLKI
Na sali balowej mogliśmy spotkać także SMOKI - dzieła plastyczne pierwszaków i drugaków!
Odwiedziliśmy Teatr Królewski w Łazienkach, gdzie szukaliśmy najlepszego miejsca na widowni dla króla, badaliśmy akustykę wnętrza, myszkowaliśmy po kulisach, próbowaliśmy się zmieścić w budce suflera. Wykorzystaliśmy też możliwości naszej wyobraźni, by bez żadnych rekwizytów wywołać burzę na scenie, zapraszamy do posłuchania!
Przygotowaliśmy kartki z życzeniami dla sióstr misjonarek Maryi i odwiedziliśmy je z krótkim programem recytatorskim. Nauczyliśmy się kilku wierszy klasyków poezji i sprawiliśmy wielką radość siostrom w ramach akcji "Jesteśmy Mikołajami".
Trzeciaki pod opieką pani Kasi Żółtek wykonały portrety swoich dziadków!
zapraszamy do GALERII
Tegoroczny bal odbywał się pod hasłam Baśnie, bajki bajeczki...
A na sali mogliśmy spotkać także SMOKI - dzieła plastyczne pierwszaków i drugaków!
Kolędowanie!
Klasy pierwsze odwiedziły fabrykę czekolady Wedel.
Już na przystanku tramwajowym koło fabryki poczuliśmy zapach czekolady. Zobaczyliśmy linię produkcyjną torcików wedlowskich i to, jak panie malują na nich rysunki białą czekoladą. Poznaliśmy historię fabryki i dowiedzieliśmy się z czego produkuje się czekoladę.
Zobaczyliśmy, co można zrobić z czekolady, na przykład: choinkę, świnkę morską czy ubranie i oczywiście - spróbowaliśmy pyszności czekoladowych, popijając je gorącą czekoladą.
Było pysznie!
Dziś mieliśmy w klasie gościa - tatę Jasia, który pracuje w banku.
Nauczył nas jak wygląda bank i jak działa. Już wiemy, że pieniądze w banku nie biorą się znikąd. Wiemy kto to jest emitent, czy się zajmuje NBP i jak bank zarabia pieniądze.
Lekcja tak się dzieciom spodobała, że potem same kontynuowały ją na przerwie.
Klasa 1MA wybrała się na wystawę pasteli w Muzeum Narodowym.
Było bardzo ciekawie, szczególnie, że bawiliśmy się w detektywów i sami rysowaliśmy pastelami!
Klasa 1MA chciała zrobić coś miłego dla innych z okazji Mikołajek.
W piątek, przed 6 grudnia, pojechaliśmy do schroniska w Konstancinie z prezentami dla zwierząt, które tam czekają na dom.
Zawieźliśmy dużo smakołyków i wyprowadziliśmy pieski na spacer.
Mamy nadzieję, że zwierzęta szybko znajdą kochających właścicieli.
No i znowu nie lada wyzwanie! Trzeba przedstawić sylwetkę władcy polskiego. Jaką się chce…
Może tak jak Basia - wybrać Łokietka ze względu na podobieństwo nazwisk… A może tak jak Ada z ciekawości, co to za król uciekł w damskim przebraniu z Polski. Marysia i Tereska wybrały króla Sobieskiego. Gabryś, Dominik i Zuzia - świetnego stratega Władysława Jagiełłę. Karolina dorzuciła ciekawostki o Władysławie Łokietku, Pola o Mieszku I, a Janek o Zygmuncie III Wazie, co stoi na kolumnie. Natalka przybliżyła nam sylwetkę Zygmunta Augusta.Teoś wybrał mniej zgnanego króla - Bolesława Śmiałego, a Michał Bolesława Krzywoustego.
Wszyscy świetnie się spisali!
Nasz szkolny projekt "Chopin bez granic" zakończył się wizytą klasy 4a w Muzeum Fryderyka Chopina.
Dzieci uczestniczyły w lekcji muzealnej "Chopin - podróże po Polsce i Europie". Podróż palcem po mapie Polski i Europy z czasów Chopina połączona ze spacerem po Muzeum pozwoliła nam odkryć ważne dla Fryderyka miejsca, poznać jego muzykę a także zaobserwować różnice między kulturą ludową i salonową w XIX wieku.
Każdy otrzymał małą książeczkę do uzupełnienia z ćwiczeniami, zagadkami i zadaniami dotyczącymi życia i twórczości Fryderyka. Nasza grupa zaskarbiła sobie sympatię pana przewodnika, który specjalnie dla nas rozszerzył program lekcji o dodatkowe odwiedziny w dwóch salach z eksponatami (w jednej z nich stoi ostatni fortepian wielkiego kompozytora i wypełnia ją ulubiony zapach Chopina - aromat świeżych fiołków) oraz w interaktywnej sali zabaw dla dzieci. Po powrocie z muzeum dzieci stworzyły piękne plakaty-mapy i jeszcze długo wspominaliśmy ten miły spacer zakończony wizytą w cukierni.
Urszula Sadkowska-Petryszyn
Dzisiaj na podsumowanie wielkiego cyklu o rycerzach, klasa 3M pojechała do Muzeum Wojska Polskiego. Przygotowano dla nas lekcję:
Na początku dziewczyny nie ucieszyły się z wyboru lekcji i muzeum, jednak, ta lekcja nie była taka zwykła. Jeśli się miał specjalne rękawiczki na rękach, to można było niemal wszystkiego dotykać.
Każdy mógł poczuć się jak rycerz i przymierzyć rycerski strój. Próbowaliśmy też sił w trzymaniu miecza, który ważył około 5 kg.
Omawianie kolejnej lektury "Mój dziadek był drzewem czereśniowym" Angeli Nanetti zakończyło się Dniem Włoskim.
Popijając świeżo wyciskane soki z pomarańczy (po włosku pomarańcza to l'arancio) i podjadając włoskie przekąski (gli stuzzichini), opowiadaliśmy sobie o włoskiej lidze piłki nożnej (il calcio - piłka nożna), architekturze (l'archittettura), samochodach (gli automobili), kuchni włoskiej (la pizza, la pasta, i frutti di mare, il tiramisu, il cappuccino...), operze (l'opera) i języku (la lingua italiana).
Dzieci śpiewały wspólnie piosenkę "Felicita", oglądały teledysk Erosa Ramazottiego. Dzięki ilustrowanym słownikom polsko-włoskim, dzieci zapoznały się z leksyką z wybranej przez siebie dziedziny. Stworzyliśmy wspólnie "włoskie" drzewo genealogiczne.
Urszula Sadkowska-Petryszyn
W ramach cyklu NHEF uczniowie klasy 4a obejrzeli film "Wojna na deski" w reżyserii Margien Rogaar. Obraz cieszył się dużą popularnością na wielu festiwalach filmowych i spodobał się również naszym uczniom.
To historia o tym jak łatwo zatracić się w rywalizacji i utracić przyjaźń i jak trudno odzyskać raz utracone zaufanie. W tym krótkim filmie, na przykładzie jednej znajomości (głównych bohaterów - Ziggy'ego i Basa), ukazanych jest wiele trudnych problemów. Poruszona jest kwestia relacji z rodzicami i ich oczekiwań wobec dzieci, porównywania do rówieśników. Film opowiada o poszukiwaniu akceptacji w grupie rówieśniczej, o odrzuceniu i napiętnowaniu, o inności. O dobrych, budujących relacjach i o złym wpływie. Również o tym, czym jest zespołowe działanie - jak wspólnie można zbudować coś pięknego i trwałego i jak można zniszczyć coś kruchego. Reżyserka ukazała ten problem równocześnie na dwóch płaszczyznach: dosłownie - dzieci startują w wakacyjnym konkursie na najwyższą wieżę i w sferze emocji - dwóch najbliższych przyjaciół przeżywa poważny kryzys relacji, na próbę zostają też wystawione relacje z rodzeństwem i rodzicami. Film przybliża te wszystkie problemy w nienachalny sposób, nie przytłacza przesadnym dydaktyzmem.
Jest to bardzo wartościowa propozycja, która zaowocowała ciekawą dyskusją w klasie podczas lekcji polskiego.
Urszula Sadkowska-Petryszyn
Z radością informujemy, że Milena Sikorska została laureatką kuratoryjnego Konkursu przedmiotowego z języka polskiego, a Ida Skolimowska - finalistką.
Serdeczne gratulacje!
|
Grudniowe zajęcia w naszej klasie zakończyliśmy uroczystym spotkaniem uczniów i wychowawców.
Podczas poczęstunku ćwiczyliśmy kolędy i słuchaliśmy bożonarodzeniowych opowieści.
Tradycyjnie klasy 1-3 po roratach wykonały wspólną szopkę.
W tym roku inspiracją był obraz "Adoracja Dzieciątka" Federico Barocci.
Warto przyjrzeć się postaci świętego Józefa, który, wskazując Dzieciątko, zaprasza pasterzy, by weszli do stajenki.
My również możemy czuć się zaproszeni.
Klasa 2 T po roratach udała się do Muzeum Etnograficznego.
Przypomnieliśmy sobie, co powinno znaleźć się na świątecznym stole.
Poznaliśmy historię szopki krakowskiej i przywdzialiśmy stroje kolędników.
Kółko teatralne klas młodszych przygotowało przedstawienie pt. "Czerwone Kapturki".
Próby bardzo podobały się młodym aktorom z powodu zabawnego tekstu i ciekawych strojów pochodzących z wielu krajów świata.
Jest to wesoła historia o wilku, który musiał zmierzyć się z nową wersją bajki, czyli połknąć aż 11 Czerwonych Kapturków. Ale jak to w bajkach bywa wszystko dobrze się skończyło, a publiczność nagrodziła aktorów brawami.
ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA KILKU ZDJĘĆ :-)
Kończy się pierwszy semestr wytężonej pracy na lekcjach przyrody w klasach czwartych.
Spotykamy się trzy razy w tygodniu i na każdej lekcji poznajemy tajniki otaczającego nas świata. Podczas zajęć uczyliśmy się podstaw czytania mapy, omawialiśmy różne zjawiska pogodowe, rozpoznawaliśmy rodzaje chmur. Na lekcjach przyrody poznaliśmy też budowę komórkową przedstawicieli pięciu królestw: roślin, zwierząt, grzybów, bakterii i protestów. Wykonywaliśmy modele przestrzenne tych komórek.
Często pracujemy w grupach wykonując różne plakaty i mapy mentalne. Na lekcji o obiegu wody w przyrodzie czytaliśmy bajkę meteorologiczną „Straszne przygody kropelki wody” i opracowywaliśmy komiks o przygodach małej kropelki.
WSZYSTKICH UCZNIÓW Z RODZINAMI ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W SZKOLNYM KONKURSIE SZOPKOWYM!
Regulamin Konkursu Szopkowego
"Szopka na dłoni"
Celem konkursu jest czerpanie radości płynącej z Bożego Narodzenia i wspólnego tworzenia. Wykonaniem szopki może zajmować się cała rodzina, dziecko, bądź grupa dzieci bez pomocy lub z pomocą dorosłych.
Szopka może być wykonana dowolną techniką. W tym roku hasło konkursu to "Szopka na dłoni". Wszystkie elementy szopki muszą być trwale zamocowane.
Prace na konkurs można przynosić od 4 do 7 stycznia 2016 roku do godziny 12.45 do pani Jagny Starskiej lub Kasi Żóltek.
Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 8 stycznia 2016 roku, a ogłoszenie wyników i prezentacja zwycięskich prac 15 stycznia 2016 roku podczas Kolędowania.
Nagrody w konkursie mają charakter symboliczny. Przewidziana jest nagroda dziecięca - zwycięzca wyłoniony jest w drodze głosowania wszystkich uczniów naszej szkoły oraz nagroda jury biorącego pod uwagę: walory artystyczne, oryginalność, sposób wykonania pracy.
„Jak nazywa się świeca, która pojawia się w kościołach przy ołtarzu na cztery tygodnie przed Bożym Narodzeniem? Nie Małgorzatka, nie Agatka, tylko roratka. (…) Roratkę pali się przed świtem, kiedy jeszcze ciemno. Jest jak ranny ptak, jak kogut, który pieje:
Kukuryku!
Wstawaj z łóżka, mój chłopczyku!
Chłopiec nie chce i marudzi:
Czy masz bzika, że mnie budzisz?
Roratka wszystkich budzi i mówi:
Przyjdź raniutko do kościoła, bo już niedługo święta
Bożego Narodzenia, święta miłości i dobroci dla wszystkich.”
Ks. Jan Twardowski
19 listopada, w naszej szkole, odbył się już 2 FESTIWAL PIOSENKI ANGIELSKIEJ dla klas 1-3 i 4-6.
Widownia dopisała i wraz z młodymi artystami przegoniła listopadowe chmury - a taki właśnie był cel Festiwalu!
Słuchaliśmy występów solowych i zespołów, były piosenki znane i mniej znane, a nawet wiersze!
Serdecznie gratulujemy młodym artystom świetnego przygotowania i odwagi!
NA TROPIE KWASÓW I ZASAD ORAZ MITÓW
Różnorodność tematyczna naszych ostatnich wycieczek jest ogromna, od tematów chemicznych, przez malarstwo i rzeźbę po mitologię.
Gdy za oknami pada listopadowy deszcz i wieje wiatr warto wybrać się do piekarni za rogiem. Na taki pomysł wpadła klasa 3T.
Zapach ciasta na bułeczki i pierniki poprawi humor każdemu. Wyrabianie, wykrawanie i pieczenie smakołyków to świetna zabawa i przyjemność.
Strona 1 z 2