2018 04 07 Obiezyswiat Wisla 0032018 04 07 Obiezyswiat Wisla 008

Wiosenne cieplejsze dni nastrajają do spędzania czasu poza domem. W naszym kółku Obieżyświatowym postanowiliśmy uczcić ten fakt wycieczką w terenie.

Pojechaliśmy do Góry Kalwarii gdzie, po zapoznaniu się z mapą okolicy, ruszyliśmy w stronę Wisły. Szliśmy urokliwymi dróżkami, łąkami i przez mostek . Nad nami latały wiosennie obudzone pszczoły, bąki, muchy i inne owady oraz małe samoloty. Piękna pogoda wszystkich wygoniła z domów ;))).

Przechodząc przez łąki w stronę wałów przy Wiśle zobaczyliśmy, na usypanym kopcu, pomnik. Był to obelisk z zachowaną pamiątkową tablicą, upamiętniający dekorację Krzyżem Virtuti Militari przez marszałka Józefa Piłsudskiego artylerzystów konnych za wojnę 1920 r. Mieliśmy, dzięki temu odkryciu, dodatkową, małą lekcję historii :)). Za wałami nad Wisłą rozciągała się łacha piachu, gdzie z przyjemnością usiedliśmy, 2018 04 07 Obiezyswiat Wisla 005by odpocząć i posilić się przed dalszą drogą. Starczyło także czasu na zbudowanie dołów, mostów i zamków. Stamtąd, przez wały wiślane i sady owocowe, ruszyliśmy do zamku książąt mazowieckich w Czersku.

W malowniczym miejscu na wysokiej skarpie Pradoliny Wisły wznosi się średniowieczny, gotycki zamek Książąt Mazowieckich. Zachowane są tu trzy wieże, stare mury oraz relikty kościoła grodowego z początku XII wieku na trawiastym dziedzińcu. Z historii wiemy, że ludzie osiedlali się w tej okolicy już przed dwoma tysiącami lat. Tu spotykały się szlaki handlowe na Pomorze, Ruś i Śląsk oraz znajdowała się pilnie strzeżona przeprawa przez Wisłę. Średniowieczny, gotycki 2018 04 07 Obiezyswiat Wisla 004zamek w Czersku wybudowany został przez księcia Janusza I Starszego na przełomie XIV i XV wieku na miejscu wcześniejszego grodu. Chociaż w ciągu wieków został mocno zniszczony, to jego gotyckie baszty i mury nadal przyciągają miłośników historii. Wspaniałe widoki na pradolinę Wisły, przestrzeń i cisza zachęcają do odpoczynku. Z czego, oczywiście, skorzystaliśmy.

Ponieważ mieliśmy obiecaną jeszcze jedną atrakcję – kebab na zakończenie wycieczki :)- raźno ruszyliśmy w drogę powrotną do Góry Kalwarii. Z zadowolonymi minami, pełnymi brzuchami i nową wiedzą w głowie wracaliśmy do Warszawy.

Do zobaczenia na następnym szlaku Obieżyświatowym.